HAMVAS BÉLA
A VIRÁGSZEDÉS LÉLEKTANA
A vasbilincset eltépni könnyebb, mint a
virágkoszorút
(Abbé Constant)
Ha majd életem
végén a Halál Angyala elé jutok, azt hiszem, lázadás nélkül fogom tudni követni
az ismeretlenbe. Elmulasztottál valamit? Azt válaszolom: Nem hiszem. De ha majd
így szól: Sajnálsz itt hagyni valamit? Azt fogom mondani: A virágokat. Szívesen
és könnyen lemondok arról, ami a földön él, de a virágok, a virágok!
Az Angyal azt
mondja: Meglátod, a képek világánál az értelem világa gazdagabb. Ott majd
belülről fogsz látni. Olyan ez, mint mikor mély meditációban elmerülsz. A
földtől elszakadva nincs más tapasztalatod, mint az anyagtalan zsibongás;
boldogan és felszabadultan a határtalanságban lebegsz. A szerelem nagy
pillanataiban, amikor a külső és a belsó világ között a fal leomlik, és nem
tudod többé, hol a kint és hol a bent, a test lélekké válik és a lélek testté;
a vallás nagy pillanataiban, amikor az itt és a túlnan közt a fal leomlik, és
nem tudod többé, hol az itt és hol a túlnan; olyan állapotban fogsz élni,
amelyben az önmagadról való külön tudatod megszűnik, és a szellemek Isten felé
vezető fokait éled át, hogy végül elérj Hozzá, s akkor a célhoz elérkezel.
Én pedig: Szent
Angyal! Még életemben részesültem abban a kegyelemben, hogy a lét törvényeinek
önként engedelmeskedni tudjak. Alázattal mentem magamtól és nem kellett sem
kényszeríteni, sem ráncigálni. Most is megyek, mert kell, mert örülök, hogy
tudok engedelmeskedni, s mert tudom, hogy a világ, amelybe lépek, az előbbinél
magasabb. Semmi se fáj. Szívemben béke van. De a virágok, a virágok!
Még félig
gyermek voltam. Emlékszem a helyre, domb tövén, a hűvös völgy bejáratán, romba
dőlt ház mellett a falon ültem, előttem az árnyékos helyen rózsaszín
árvacsalán. Kicsiny koromban barátaimmal megegyeztünk, hogy az árvacsalánok a
magyar katonák, a sárga gyermekláncok az ellenség. A gyermekláncot, ahol értük,
irtottuk, de egyetlen árvacsalánt sem volt szabad bántani. Most, ahogy ott a
falon ültem, erre gondoltam, s arra, hogy: mennyi honvédkatona, egész
zászlóaljra való, táborba szállt, vagy talán ütközetre készül és a
gyermekláncok csapatát hátulról megkerüli. Diadalmuknak örültem és győzelmet
kívántam nekik.
Ugyanakkor,
tizennyolc éves lehettem, különös dolog jutott eszembe. Miért szakítja le az
ember a virágot és miért díszíti fel magát vele? Mi az a rejtélyes kényszer,
hogy márciusban a patak mellé hóvirágot szedni mentünk, májusban gyöngyvirágot
az erdőbe, júniusban pipacsot és búzavirágot a szántóföldek közé? Miért örülnek
a leányok, ha virágot adok nekik? Miért vannak otthon vázák a szobában, s miért
van bennük tavasszal orgona, ősszel krizantém? Eddig jutottam. Akkor
elhatároztam, hogy gondolkozni fogok rajta, s csak akkor nyugszom, ha a titok
nyitját megtalálom. Meg fogom írni a virágszedés lélektanát.
Akkor persze még
sejtelmem sem volt a lélektanról, csak azt értettem, hogy a virágot a lélek
szedi. Miért? Ma sem tudom. Nyilván valami rokonság van közöttük. Minél inkább
lélek valaki, annál inkább virág. A nő. Különösen a leány. A gyermek. Főként a
kisbaba. Női nevek: Ibolya, Rózsa, Viola, Piroska, de férfivirág is van:
Nárcisz.
Azóta huszonöt
év telt el, s ha eszembe jutott a kőfalon tett fogadalmam, éreztem, hogy
tartozást kell egyszer lerónom.
A legelső,
amiről beszélni kell, a virág neve. A virágnevek a nyelvek legszebb szavai.
Magyarban éppen úgy, mint az angolban, franciában, vagy latinban. Sok délutánt
és estét töltöttem el, különösen télen, a kályha mellett, azzal, hogy a
szótárakból előkerestem a virágneveket és gyönyörködtem bennük. Sokszor
önkényes képeket fűztem hozzájuk, néha egész történeteket találtam ki.
Csak egyet
mondok el. Tavasszal egyszer, árnyékos, védett helyen, szakadék északi oldalán,
fehér virágot találtam. Bár diákkoromban, s azóta is, szerettem
növényhatározóval csavarogni, ezt a virágot nem ismertem. Gyöngyviráglevelek
között nőtt, levele bolyhos volt, öt, hat, sőt hét puha, bársonyos fehér szirma
között sárga porzóbóbita. Illata? Hogy is mondjam? Fűszeres és illanó, gyengéd,
egy kicsit liliomszerű, de enyhébb és édesebb, finom, üde, és mintha nem is
lenne anyagi. Fehér kökörcsin volt, németül Alpenrose, latinul anemona.
Magamban Fehér Anemonának hívtam. Tudok egy helyet, ahol szobányi téren
seregestől nő. Május közepén a helyet meglátogatom, s ebben a látogatásban alig
van valami földi. Lehajolok föléjük s az az érzésem van, ha tizennyolc éves
koromban találkoztam volna azzal a leánnyal, akivel egész életemben mindig
találkozni szerettem volna, s a leány, még félig gyermek, szőke, bőre, mint az
anemona szirma, fehér, hozzám beszélt volna, ajkáról ez az illat áradt volna.
Szerelem, vallás, szépség, lélek együtt, mint a teljesülhetetlen vágy
megvalósulása.
Ez az illat s ez
a név akkor mindjárt, s azóta mindig Léthét juttatta az eszembe, a feledés
vizét. Valami kapcsolatot éreztem az anemona neve, illata, fehérsége és a
felejtés között: a boldogság, hogy van ital, amely hűvös varázsával minden
emlékemet lemossa, s újra kezdhetek élni, mintha most születtem volna először.
Ősszel ismét
arra jártam és különös, fehér gyapotba burkolt, egészen apró szemecskéket
találtam. Olyan volt, mint a petéből kikelt apró és nyüzsgő kukacsereg, vagy
még inkább a Fehér Anemona termése. Határtalan gyengédség, tűnődtem, hogy a
virág gyermekeit ilyen könnyű, meleg, puha fehér pólyába takarja, ha télen a
földbe kerülnek, ne fázzanak.
Ha azt kérdezné
valaki tőlem, kivel akarok élni, azt felelném: a Fehér Anemona-leánnyal. Ha
ránéznék, rajta kívül mindent elfelejtenék, a Léthé bőbájos, hűvös vize nézne
szeméből, érintése bársonyos lenne, s úgy kellene vigyázni reá, mint a fehér
bársony sziromra. Jung azt a nőt, akit a férfi születésétől fogva szívében hord
és akit tulajdonképpen és örök szerelemmel szeret, Animának hívja. Anima és
Anemona. Lélekvirág. Boldogságvirág. A halhatatlan szűz virága.
Most azt
kérdezem: meg tudom állni, hogy ne szakítsam le? Nem. És van ebben valami, ami
magától értetődik. Tudom, hogy helytelen, ha az ember állatot öl és megeszi.
Helytelen, ha fát kivág, épít belőle, vagy eltüzeli. Helytelen, ha élőlényeket
létüktől megfoszt, csak azért, hogy jóllakjon, vagy kényelemben éljen. Csak
egyetlen kivétel van: a virágszedés. Nem helytelen, ha letépem, hazaviszem,
vázába teszem és félóránként megnézem, hogy milyen gyönyörű.
Egészen
természetes, hogy az ember a virágot letépi, koszorút fon belőle, gomblyukába
vagy kalapja mellé tűzi. Miért? Nem tudom. Az ilyen egészen egyszerű tényben,
hogy az ember virágot tép, van a legtöbb titok. Gyermekek gondtalanul
szakítják, leányok bolondulnak érte, kirándulók nagy csokrokat szednek, a kertekből
bokrétákat vágnak, s mindez így a lehető legnagyobb rendben van és így kell
lennie. A virág is élőlény, s a virágszedés ölés. De szabad. Senki sem állja
meg, hogy ne szedjen ibolyát az erdő szélén áprilisban.
Olyan misztérium
ez, amely előtt tehetetlenül állok és értetlen csodálkozással nézem.
Könyvemben, amit szabadban olvasok, mindig virág van. Délen szívesen szakítom
le a mirtuszt, a rozmaringot, a kicsiny lila sóvirágot, vagy a füge falevelet,
a repkényt. Idehaza csaknem minden virágot, ami elém akad és kedvem van
letépni. Régebben herbáriumom is volt, de elhagytam, mert ez inkább csak
múzeum. Jegyzetfüzetemben most is állandóan hordok magammal néhány szál
levendulát. A múlt ősszel szedtem, néha előveszem, eldörzsölöm és illatával nem
tudok betelni.
Van úgy, hogy az
egyetlen mód az ember érintetlenségét megóvni, ha feladja. Az egyetlen mód
arra, hogy tovább is ártatlan maradjon, ha bűnt követ el. Az egyetlen mód
életben maradni, ha meghal. Ez a vallás, a szerelem, a művészet misztériuma. És
a virágszedésé.
Minden férfi
átélte, hogy a leányt, akit szeretett, menyasszony korában bűbájos, meleg,
drága teremtésnek látta, s aztán a házasság alatt kitűnt, hogy tele van a
házsártos, komisz, uralomra vágyó, kegyetlen, közönséges lélek hibáival. De ha
nem is élte át, biztosan át fogja élni, mert ez a tapasztalat a férfi sorsának
el nem engedhető, szükségszerű állomása. A menyasszony egyetlen méltó jelzője:
a virágos.
Ezért kell őt
virággal elhalmozni, s ezért igaz, hogy a vőlegény kedveséhez virág nélkül nem
mehet. A férfi azt hiszi, hogy virágot vesz feleségül. De nem. Azt a felfogást,
hogy a nő és a virág rokon, sajnos, le kell rombolni, mert nemigaz. Különös,
hogy a nőben levő hamis, hazug, gyarló, bosszantó, leverő és kiábrándító
tulajdonságok eredete és gyökere nem az önzés.
Úgy értem: ha
ezekkel a tulajdonságokkal saját létét tartaná fenn és magát velük, akár a
férfival szemben is megvédené, akkor még lehetne virág. Mert nem áltatom magam,
a növény sorsa sem eszményi, hanem keményen önző, mert sok, egészen vad és
nehéz, kíméletet nem ismerő feladatot kell megoldania. Elég a gyökerek
munkájára gondolni: nem játék, ahogyan táplálkozik. Nem eszményi küzdelem az,
amit a helyért, és a fényért folytatnia kell. De rendben van: saját létének
fenntartása igazolja, hogy ébernek és önzőnek kell lennie. A nőnél azok a
tulajdonságok, amelyek az embert felbőszítik, lehangolják, összetörik, s végül
az élet második legnagyobb szépségétől megfosztják, nem a nő természetes
létfenntartó ösztönéből következnek. Itt van a legnagyobb különbség a nő és a
virág között. A nő ezért nem virág. A merő önzésből fakadó rossz mindig
megbocsátható és megbocsátandó. Mert ebben mindnyájan egyenlőek vagyunk és nem
vethetünk egymás szemére semmit. A nőben levő gonosz, pusztító és ördögi, ami
éppen olyan aljas és közönséges lehet, mint amilyen szépséges és elbájoló a nő,
az teljesen indokolatlan, értelmetlen, a természetes sorshoz nem tartozó,
független gonosz. Nem énjében levő szükségszerűség ez, hanem a lényén kívül
levő rossz Hatalmak szolgálata. Nem azt mondom, hogy másképpen lehetne, hanem
azt, hogy így van.
Ennél
megrendítőbb tapasztalatot egész életem folyamán egyet se tettem. Nem is
egyszerre és hirtelen ébredtem rá. Daimónom megkímélt tőle, mert tudta, hogy
nem lettem volna képes elviselni. Hiszen a nő számomra, mint az egészen
természetes és ahogy ezt minden férfi azonnal megérti, sajátmagamnál végtelenül
fontosabb volt. Lassan, egész évek során keresztül, minden esztendőben csak egy
cseppet. Úgy kellett végre megtennem ezt a belátást, akkor, amikor arra, hogy
kibírjam, már volt bennem elég erő és fölény.
A valóságos nő
pótlására, mint mondják, a férfi lelkében kifejlődött az igazi. Animának hívják
a férfi női lelkét, azt a nőt, akit magában hord, talán mint megszámlálhatatlan
előbbi életek során kialakult lényt, mint mondom, nem a valóságosat, hanem az igazit.
Sokan tapasztalatilag is igazolták, hogy így van. A magam részéről az ilyesmire
nem sokat adok, mert idegenkedem mindennemű fogalomtól, amelyet tapasztalatilag
állapítottak meg. Lehet, hogy az Anima a valóságos nővel szemben fejlődött ki,
hogy a férfit a tökéletes összeomlástól megmentse és az igazi nőről való képet
benne életben és épségben tartsa.
Shelley azt
mondja: Néhányan valaha Antigonét szerettük, s ezért kevés a földi asszony.
Rilke véleménye
más: szerinte a belső lélek-leányt meg kell hódítani, s ő az, akibe
beleszeretni s vele élni a férfiélet igazi feladata.
Több vélemény
van, több tanítás. Most ez a kettő elég.
Azt, ami itt
nyugszik, nem tekintem problémának. Nem is kívánom megoldani. Egyébként is,
megoldási szándék hasonló esetekben szerénytelenség lenne. Amiről beszélni
kívánok, a nő és a virág kapcsolata.
Biztosan
emlékeznek arra a képre, hogy a fiatal nőnek virágot hoznak, s a következő
történik: a nő a csokrot szíve fölé, a keblére szorítja, óvatosan, hogy a báj
feltételeinek megfeleljen és tökéletes illúziót keltsen. Arcát féloldalt a
virágok közé süllyeszti, az illatot szívja és mosolyog. Életben is látták
legalább kétszázszor, fényképen még többször. Ez a nő úgynevezett kollektív
mozdulata. Soha még nem láttam, hogy másként történt volna, mint ahogy nem
láttam macskát kétféleképpen mosakodni. Mindenütt ugyanaz a csaknem
rosszhiszemű és kirakatba tett báj, ugyanaz a mosoly, az arcnak a virágokban
való ugyanolyan elsüllyesztése s ugyanaz a hamis meghatottság, hogy a virágtól
el van ragadtatva. Úgy akarja feltüntetni, hogy ő az igazi leány, az, aki a
férfiben él, a virág, akinek a valóságos nő csak elrontott alakja.
Ha szép nőt
látok és mindig újra megbűvölten nézem, mert a szép nő ellen örökre védtelen
maradok, bármilyen elragadó és tündöklően szép legyen is, már látom, hogy hol
van benne az irigység, a bosszú és a méreg. Bübája már nem téveszt meg.
Nem virág.
Bármennyire szeretném. Bármennyire szeretné. Rám mosolyog, de tudom, hogy e
mosoly titka a ressentiment. Ebbe a gondolatba már nem fogok beleöregedni. Ezen
kívül is van elég, amibe úgyis kell.
Nem vagyok Dante
Gabriel Rossetti álláspontján, akinek a nőről nagyon rossz véleménye volt s
csaknem vallásos tiszteletben részesítette, mert, úgymond: el kellett
aljasodnia, hogy szépségét megmentse. "Néha úgy látszol, hogy nem vagy te
magad, hanem értelme mindannak, ami: van." És azt sem hiszem, hogy a nő
éppen úgy, mint a virág, Kali istennő, Magna Mater színes ruhája, Maja tarka
varázslata. Nők jól tudják azt, hogy hiába selyem, bársony, ékszer, hajviselet,
pirosító, fehérítő, feketítő, mosoly, hiába az egész bolondító farsang, hiába
és hiába. A nőnek az árulást csak azért kell megbocsátani - azon kívül, hogy
minden ellenünk elkövetett rosszat meg kell bocsátani -, mert bár a férfit
árulja el, de akinek sorsát ezzel tulajdonképpen megrontja, az ő sajátmaga. A
férfi megússza. A nő belebukik, belecsúnyul, belevénül. Éppen abban bukik el,
amiért árulást követett el: a szépségében.
Szabályként ki
lehet mondani: ha valaki másnak hazudik, árt, mást megrövidít, megcsal, lehet,
hogy az illetőt, akit megcsalt, valóban az élet kincsétől fosztja meg. Nem
bizonyos. De számítani lehet rá. Az azonban holtbiztos, hogy a hazugsággal
önmagát hazudja el, a megrövidítéssel önmagát rövidíti meg, a csalással önmagát
csalja meg. Ez feltétlenül így van, és ez alól kivétel nincs. A más elárulása
önmagamra visszaüt, s az esetleg elkerülheti, én magam soha. Aki másra kardot
fog, nem biztos, hogy azt leszúrja, de önmaga biztosan kard által fog elveszni.
Erre mérget lehet venni.
Még meg kell
említenem. A virágnak valami kapcsolata van a halottakkal. Ezért kell, hogy a
temető kert legyen. Minden virág vonatkozásban áll a halállal, de főként a
letépett virág, a csokor és a koszorú. Milyen sajátságos, ugye?
Csokrot kap a
menyasszony és a halott. Vajon ki hal meg, amikor az esküvőt tartják, és hogyan
van az, hogy a halál olyan, mint a nász? Schuler, aki erről biztosan sokat
gondolkozott, de örök kár, hogy olyan sajnálatosan keveset írt, azt mondja: a
növény a nyílt lét szimbóluma. Nyílt lét? Mi az? Olyan lét, amely az élet
látható határain túlterjed. Elsősorban átterjed az élet előtti és utáni létre,
a születés előttire és a halál utánira, olyan lét ez, amelynek az élet határa
nem határ, nyílt, előre és hátra, fel és le. Ez persze csak olyan embereknek
szól, akik tudják, hogy a halál nem megsemmisülés.
A növény két
világban él és kettőt köt össze: a föld alattit, azt, ahol a halottak vannak,
ahol az anyag van és a föld felettit, ahol a lelkek vannak s ahol a szellem
van. Ezért a növényi lét nyilt, olyan, mint a híd vagy a kapu, nyitva kifelé és
befelé, felfelé és lefelé. Nyíltabb, mint az emberé, aki a földtől már elvált
és a földalatti sötétség felé tehetetlen. A virág, mint a növény szellemi
szerve, lélekszimbólum. A sötét rész, a gyökér, a halottaké, akiknek teste lent
van; a virág, a világos rész, a halottaké, akiknek lelke fent van.
Amikor az ember
a sírra virágot tesz, áldozatot mutat be. És: "az ember minden esetben azt
áldozza, aminek az áldozatot bemutatja". A virágot áldozni annyi, mint a
virágot áldozni és a virágnak áldozni. A léleknek. A lélek feláldozza magát a
léleknek. Lelkem érintkezésbe lép a halottak lelkével. Ez a menyasszony és a
halott rokonsága. Mind a ketten a nyílt lét szimbólumai, akiken keresztül a lét
szabadon jár onnan ide s innen oda, mint a hídon, akik itt vannak, de túl is
vannak, akiknek léte az élet határán átnyúlik, s akik életüket az örök
földöntúli forrásból merítik, mert lelkek.
Ahol az élet
kitágul és átlép a merő földi jellegen, ott mindig virágossá válik. Így válik
virágossá a természet tavasszal, amikor túllép a határon, amelyet az anyag tele
vont neki. Így a halott és a menyasszony. A mezőn virágot szedni túlvilági
foglalkozás, realitásfölötti és veszélyesen nyugtalan. A lélek önmagát szakítja
le és megnyílik a világ felé, ahol nincs határ. Önmagát fonja koszorúba. A
koszorú, a csokor pedig a korona, az aura, a nap, a megdicsőülés, a lélek
visszaérkezése az elíziumi boldog mezőkre, a paradicsomba, ahol újra virággá
válik.
Az előbbihez még
egyszer visszatérve, az ember most már jobban érti, hogy a menyasszony, akinek
a férfi virágot hoz, miért jelenti a nászt, a nyílt létet, ahol a férfi nővé
lesz, a nő férfivá, s így nem áll meg a határnál, amelyet a természet szabott,
olyan kerek, körszerű, mint a világ, mint a nap, mint a koszorú, együtt van
élet és halál, férfi és nő, ahogy a szerelemben együtt van az öröklét: a
születés, az élet, a meghalás, és újjászületés. A virág az egyetlen jel, ami
ezt a nyílt létet jelenti és jelentheti, s amikor a nő a virágot elfogadja, a
neki bemutatott áldozatra a kezét kinyújtja, így szól: Nyíljunk ki egymás felé
és kössünk össze minden létet egymásban. Milyen különös, hogy az emberi nász
csak azt nyitja meg, ami lent van. Ezért bújik elő aztán a szörnyeteg. A szörnyeteg
nem egyéb, mint a gyökér, amely csak gyökér, semmi egyéb, a sötétben él, nem
hajt virágot és nincs is rajta virág.
Három évig olyan
kerti házban laktam, ahol ablakom alatt jázminbokor nőtt, s a szomszéd kertben
olajfa. Május végén, amikor a jázmin és az olaj virágzott, mintegy két héten
át, a nyitott ablakon szűntelen dőlt a jázmin és az olaj illata. Néhány napig
bódultan, az illattól a szó szoros értelmében mámorosan élveztem a halottak
párolgását, a túlvilágról áradó lét észbontó erejét. Különösen hajnalban, a
legnagyobb csend idején, egy és három között volt ez az áradat olyan
lenyőgözően erős, hogy az ablakba ültem és átengedtem magam a képeknek, amiket
ez az ittas állapot idézett.
Ligetekben
jártam, félálomban, ahol fehér labdarózsabokrok álltak, s a tövükben piros
pünkösdi rózsák nyíltak. Majd a mezőkön sétáltam: pipacs, margaréta és
búzavirág nyít a széles lapályon.
Aztán kristályos
patakok mellett lépkedtem, a földet nem is érintve, nárcisz nőtt a tisztásokon.
Felettem virágzó meggy- és almafák ágai hajladoztak.
A virágzásnak
ebben az esztelen pompájában végigszálltam a föld fölött és láttam a sok
százezer kicsiny gyermek, állat, bogár, madár, hal és kétéltő születését,
mintha a földbe alulról egyszerre, számtalan helyet fúrtak volna és azon keresztül
a sötétségből a fényre nyüzsögtek volna elő. Minden hely, minden mód, minden
alkalom elég jó volt ahhoz, hogy kibújjanak, szégyentelenül ártatlanul, mohón
és életéhesen, ahogy a forrás a föld alól buzog. A sötét létnek ez a
mérhetetlen fényvágya, s a földnek ez a leküzdhetetlen lélekvágya olyanná tette
a földet, mintha felhabzana, s a homályból az élőlények meg nem számlálható
faja, lénye bugyborékolna elő.
A virágot a
lélek szedi. A virág az egyetlen kép a földön, amiben a lélek önmagára ismer.
Gyökerem a sötétben van, s a fény felé növök. S amikor virágot szedek, csokorba
vagy koszorúba, gomblyukamra tűzöm vagy a kalapomra, magamat felvirágozom,
annyi vagyok, mint a virág. Az illat, a szín segít abban, hogy átéljem e
misztérium érthetetlen varázsát. Mert a léleknek van illata, s Hérakleitosz azt
mondja: az anyagtalan lelkek a túlvilágon illatukról ismerik meg egymást - hai
pszüchai oszmóntai kat' Haidén.
Hogy a virág
lénye mi, nem tudom és nem fogom megtudni talán soha. De amikor virágot szedek,
tudom, hogy virággá változom és ez olyan, mintha lelkem felszívná testemet,
anyagtalan illattá és szépséggé válnék, mint az Anima, s ezt gomblyukamba
tűzött, egyetlen szál kicsiny ibolya is idézi. Virágot szedni annyi, mint
virágozni; s ez annyi, mint átmenni egy kapun az ismeretlenbe.
Amikor a virágot
leszakítom, átmegyek a misztikus hídon. Hová? Nem tudom. De tudom, hogy
megmagyarázhatatlan gyönyörüségben részesülök s a lét eddig titkos irányába
megnyílok.